Taliansko

Zuzana Milly, milovníčka Talianska a dobrého dizajnu

Sedem rokov prežila v Taliansku ako prekladateľka pre talianske dizajnové výroby nábytku a dnes spolu so svojím manželom vedie spoločnosť Ekoma design v Bratislave. Pracuje s vlastným tímom architektov, dizajnérov a projektových manažérov so zameraním na návrhy a realizácie v bytovom interiérovom dizajne.

Venujete sa interiérovému dizajnu. Ako nás ovplyvňuje vzhľad interiéru?

Je dôležité v akom prostredí žijeme a pracujeme. Či už ide o prácu alebo náš domov, mali by sme sa tam cítiť dobre. Tých aspektov je veľmi veľa, dostatok svetla, farby, ergonómia sedenia, materiály, funkčnosť, pohodlie a mnohé iné. Ide o vytvorenie súladu týchto aspektov.

Nábytky hľadáte väčšinou v Taliansku. Prečo práve v tejto krajine?

Hlavným dôvodom je dlhoročná história a skúsenosti s výrobou nábytku, ktoré Taliansko má. Ďalej sú to moderné technológie, neustály vývoj a hľadanie nových riešení, testovanie prototypov. Toto všetko spolu vytvára kvalitu. Na záver je to povestný taliansky cit pre krásu a estetiku. Týmto nábytkom vytvárame interiéry, ktoré vydržia viac generácií. Je pre mňa dôležité, aby nábytok bol pekný a kvalitný.

Ktorý taliansky produktový dizajnér je pre Vás tým prvým, ktorého si zvolíte?

Nemám iba jedného. Páči sa mi nábytok od Mattea Thuna, Piera Lissoniho, Maura Lippariniho, Ludovicy + Roberta Palomba a mnohých ďalších. Ale mám rada aj španielsku dizajnérku Patriciu Urquiolu, i keď aj ona dlhodobo pôsobí v Taliansku. Tvorba týchto dizajnérov je pre mňa výnimočná harmóniou tvarov, jednoduchosťou a zmyslom pre detail.

Máte obľúbených dizajnérov aj v iných krajinách?

Američanka Terry Dwan a egyptský dizajnér Karim Rashid ma fascinujú jednoduchosťou, no zároveň jedinečnou originalitou ich tvorby.

Ktorý kus nábytku túžite mať doma a ešte ho nemáte?

 V tomto prípade platí, že obuvníkova dcéra chodí bosá… Nábytok, ktorý by sme s mojím mužom chceli mať doma, máme vysnívaný, radi sa o ňom rozprávame a plánujeme, no výmenu pôvodného nábytku za ten vysnívaný odsúvame. A keďže to odsúvame už dlhší čas, zbiera sa toho čoraz viac, čoby sme mali vymeniť. Najaktuálnejšie by sme napríklad potrebovali kvalitné záhradné kreslá – vybrala by som si z dielne talianskej spoločnosti RIVA 1920 z kolekcie s názvom Bungalow.

Predpokladám, že do Talianska chodievate rada. Do ktorých krajín sa ešte rada vraciate?

Áno, v Taliansku sa cítim ako doma. Milujem Florenciu, toskánske dedinky a Rím. Pracovne často cestujem do severného Talianska a do okolia jazera Como v srdci zóny Brianza, kde máme našich výrobcov. More – to je ostrov Sardínia. V Európe sa rada vraciam do Francúzska, kedykoľvek sa dám nahovoriť na túlanie po Paríži, ktorý je nádherný. Veľmi rada mám aj Prahu, celé Rakúsko a veľkou srdcovkou je pre mňa Škótsko s jeho prírodou a ostrovmi. Rada by som sa vrátila do amazonského pralesa, návšteva tejto krajiny bola pre mňa nezabudnuteľná.

Ktoré svetové architektonické diela Vás najviac zaujali?

Fascinuje ma najväčšia rekonštrukcia mesta Paríž ako ho poznáme dnes of Georgea Haussmanna. Od architekta Renza Piana ma veľmi oslovilo kultúrne centrum Centro Botin v meste Santander, Shard v Londýne a Centre Georges Pompidouv Paríži. V New York City ma veľmi zaujal mrakodrap 4 World Trade Center od Fumihiko Maki. Nesmierne zaujímavé miesto je aj brazílsky hotel Ariau Amazon Towers. Stojí na Rio Negro, hlavnom prítoku rieky Amazonky a dá sa tam dostať jedine loďou. Tento hotel je priekopníkom v ekologickom turizme v džungli a jeho cieľom bolo dovoliť spoznať ľuďom prales bez vážnych zásahov do prírody. Je to absolútne nezabudnuteľné miesto uprostred pralesa. Vodopády Iguacu predstavujú najväčší systém vodopádov na Zemi, niektorí ich zaraďujú do nových sedem divov sveta. Sú dych vyrážajúce.

A ktoré vás zaujali za poslednú dobu?

Očarená som bola zo stavby kláštora v Le Mont-Saint-Michel vo Francúzsku a Stredovekého mesta Alhambra, postaveného Maurmi v Granade, v Španielsku. Z aktuálnych architektonických diel ma veľmi zaujala stavba Elbphilharmonie v Hamburgu z dielne Herzog & de Meuron a v Bratislave som veľmi nadšená rekonštrukciou budovy Pradiareň 1900 od ateliéru Bouda Masár architekti.